Digitaalisen markkinoinnin työkaluja on maailma täynnä. Se, etteikö verkkomarkkinoija löytäisi työkalua joka tilanteeseen on epätodennäköistä. Tämä loputon määrä tekee oikeiden työkalujen valitsemisesta työlästä ja vie usein aikaa.
Tämä kirjoitus sisältää omassa käytössä hyväksi ja toimiviksi koetut työkalut joiden avulla digitaalista markkinointia kyetään tekemään tehokkaasti.
Verkkosivut
Google Analytics – Välttämättömyys jokaiselle verkkosivustolle. Yksinkertaisesti antaa kävijätilastoja verkkosivustolta. Eteenpäin vietynä toimii kuitenkin liiketoiminnan, markkinoinnin, verkkosivujen kehitystoimenpiteiden tai sisältöjen ohjaamiseen.
Hotjar – Yhdessä paketista saa ketterästi monta eri työkalua verkkosivujen dataan ja analytiikkaan. Hotjarin avulla saa huokeaan hintaan lämpökartat (heatmaps), rullauskartat (scroll maps), kyselyt, kävijänauhoitukset sekä paljon muuta. Hotjarin avulla verkkosivuston kehityksessä ja ongelmanratkaisussa vain mielikuvitus on rajana.
Typeform – Kyselytyökaluja on olemassa lukemattoman monta, mutta Typeform on päätynyt olemaan käytössäni pitkään johtuen sen helppokäyttöisyydestä ja muokattavuudesta. Mahdollistaa hurjasti erilaisia toteutuksia ja usein näihin liittyy tarve saada käyttäjiltä tai asiakkailta vastauksia.
Google Tag Manager – Vaikka syvemmät koodaustaidot olisivatkin rajoittuneita on Google Tag Manager loistava työkalu verkkosivustojen skriptien hallinnointiin ja sivuston analytiikan tehostamiseen. Vahvana kopioi-ja-liitä-miehenä Google ja Simo Ahavan blogi ovat olleet pelastus, joiden avulla Google Analyticsiin on saatu liitettyä monimuotoisesti tapahtuma- ja konversioseurantaa, joka ei perinteisellä Google Analytics-asennuksella olisi ollut mahdollista. Tag Manager palvelee usein myös niiden organisaatioiden osalta joissa markkinointiin liittyvien seurantakoodien lisääminen verkkosivuston lähdekoodiin on syystä tai toisesta vaikeaa ja hidasta.
Builtwith – Builtwith kertoo sivustosta tietoa, johon muuten pääsee kiinni vain sivuston lähdekoodin kautta – jos sieltäkään. Builtwithin avulla näkee sivustolla käytettävän alustan, julkaisujärjestelmän (CMS), mainosjärjestelmät, seurantakoodit ja pääasiallisesti kaikki vakiintuneet apuvälineet. Builtwith löytyy lisäksi selainlisäosina.
Digitaalinen markkinointi
Mainostyökalujen näkökulmasta kaksi lempisuosikkiani ovat Google sekä Facebook. Nämä kansainväliset jättiläiset ovat syöneet entistä suuremmissa määrin osuuksia suomalaisten organisaatioiden mainosbudjeteista, joka johtuu osaltaan tavoitetun kohderyhmän suuresta koosta, hyvästä kohdentamisesta ja käyttöönoton helppoudesta.
Google Ads aka Google AdWords – Google Ads löytyy nykyisin viikkotasoisesti selaimen välilehdistä. Google Ads (tunnettu myös AdWordsina) -mainonta ei itsessään ole rakettitiedettä, mutta pitää sisällään paljon yksityiskohtia jotka muodostavat kokonaisuudesta tehokkaan ja toimivan. Google Adsin käytännön parhaat puolet ovat: kuka vaan voi aloittaa mainostamisen, maksat vain klikkauksista, ei budjettirajoituksia ja mahdollisuus tavoittaa käyttäjät kaikissa eri vaiheissa tiedonhausta ostamiseen.
Facebook Ads – Facebook on vuosien aikana demokratisoitunut Suomessa. Tämä on tuonut mahdollisuuden tavoittaa suuret yleisöt Facebookin mainostyökalulla. Kohdentamisen näkökulmasta unelmatyökalu, sillä halutun kohderyhmän rajaaminen onnistuu useilla kymmenillä tavoilla – halusitpa sitten tavoittaa vain hevosharrastajat tai kaikki 35-vuotiaat miehet Porista. Facebookin mainostyökalulla pystyy mainostamaan myös Instagram-käyttäjille. Ison maailman mallissa, kun mainosbudjetit kasvavat on hyvä vaihtoehto Facebook Adsille kotimainen Smartly.
Sähköpostimarkkinointi
Mailchimp – Sähköpostimarkkinoinnin työkaluissa on ollut jo useamman vuoden ajan ylitarjontaa. Siinä suhteessa olen lojaalisti käyttänyt MailChimpia edelleen, sillä olen kokenut palvelun voittavan monet kilpailevat vaihtoehdot. MailChimp on helposti lähestyttävä, pitää sisällään ketterät mahdollisuudet automaatioihin ja moneen muuhun.
Kilpailevina vaihtoehtoina toimivat mm. Klaviyo, Campaign Monitor ja automaatiopuolella Drip sekä ActiveCampaign. Nämä palvelut tulevat saamaan lähitulevaisuudessa testijaksonsa, jonka jälkeen katsotaan vieläkö MailChimp palvelee toivotulla tavalla.
Sisältömarkkinointi ja sisältöjen ideointi
Buzzsumo – Jos viraalisisällöt ja sosiaalisen median jakomäärät kiinnostavat – on Buzzsumo ehdoton. Toimii todella hyvin sisältöjen ja aiheiden ideointiin.
Reddit – Olipa aihe mikä tahansa, on siitä hyvin suurella todennäköisyydellä keskustelua Redditissä. Reddit on käytännössä suuren yleisön ja paneutuneiden harrastajien paikka, joka toimii lähes täysin yhteisön määrittelemin ehdoin.
Google Trends – Google Trends auttaa hahmottamaan Googlen määrittämällä mittakaavalla hakumäärien/kysynnän kasvua tai laskua suhteessa toisiinsa.
Hakukoneoptimointi (SEO)
SEMRush – Verkkosivustojen kilpailuasetelman ja sen ymmärtämiseen SEMRush toimii hyvänä työkaluna. Palvelu luo käytännössä yksinkertaisen koostesivun ja raporttien kautta selkeän näkemyksen verkkosivuston nykytilanteesta.
Ahrefs – SEMRushin tiukimpia kilpailijoita on Ahrefs. Olen mieltynyt Ahrefsiin erityisen paljon, sillä sen avulla on helppo seurata omien sivustojen avainsanojen kehitystä. Työkalulla pääsee tekemään ketterästi kevyen auditoinnin omista kuin kilpailijoidenkin saiteista. Ahrefsin avainsanatyökalu auttaa näkemään millä avaintermeillä sivusto sijoittuu ja pääsee käsiksi linkkiprofiileihin, joka helpottaa hahmottamaan sivustojen vahvuuksia. Vilpitön suosittelu!
Keywordsheeter - Tehokas työkalu monistamaan avainsanoja. Hakee Google -haun yhteydestä liittyviä hakuja, joka auttaa ymmärtämään paljon termistöstä sitä mitä itse ei suoralta kädeltä aina oivalla, esimerkiksi hakukoneoptimointi -termillä aukeaa seuraavat hakuyhdistelmät: hakukoneoptimointi hinta, hakukoneoptimointi opas, hakukoneoptimointi koulutus, jne.
Yoast – WordPress on julkaisujärjestelmien osalta hyvin vakiintunut. Yoast SEO -lisäosa WordPressiin käytännössä korjaa teknisen hakukoneoptimoinnin kulmasta valtaosan asioista suoraan ilman ns. kovakoodausta. Kyseisen lisäosan avulla saa tehtyä helposti yksittäisten sivujen/artikkelien hakukonenäkyvyyden muokkauksia mm. otsikoiden, kuvaustekstien (meta description) ja muiden vaikuttavien tekijöiden osalta. Lisäksi Yoast antaa kevyitä ohjeita hakukoneystävällisen sisällön luomiseksi.
Google Keyword Planner – Google Keyword Planner tarjoaa työkalun Googlesta tehtävien hakumäärien kartoittamiseksi sekä avainsanojen ideointiin. Isoimpana ongelmana Suomen markkinakoosta johtuen on kuitenkin hakumäärien vähäisyys, josta johtuen joudumme tyytymään pääasiallisesti yhden ja kahden sanan hakuyhdistelmiin. Keyword Plannerin lisäksi tukityökaluna myös Keywordtool antaa usein lisää virtaa kartoituksiin ja ideointiin.
Työkaluista ja eri palveluista erityisen kiinnostuneena, haluaisinkin mielelläni kuulla että mille työkalulle mielestäsi olisi pitänyt antaa kunniaa näillä työkalulistoilla? Jäikö joku ehdottomasti uupumaan?